Conectare
Ultimele subiecte
Calendar
Cine este conectat?
În total sunt 17 utilizatori conectați: 0 Înregistrați, 0 Invizibil și 17 Vizitatori :: 2 Motoare de căutareNici unul
Recordul de utilizatori conectați a fost de 296, Mier Oct 30, 2024 12:58 am
Parteneri
Ady.Biju br>
br>maria-fotomaria.blogspot.com
hmshop.wordpress.com
artizele.blogspot.com
miriamknittedstuff.blogspot
bratari magice
Shop/candles
art3lier.blogspot.com
cadouri-handmade.ro
carteacopiilor.ro
vicovia.ro
biosens.ro
bijuterii-eoti.blogspot.com
reginamaria.ro
organicbaby.ro
mastercosty.blogspot.com
magazinuldebrazi.ro
6 Ianuarie - Boboteaza ( Iordanul )
5 participanți
Mamici cochete :: Calendar Crestin-Ortodox, Traditii si Evenimente :: Calendar Crestin-Ortodox, Traditii si Evenimente
Pagina 1 din 1
6 Ianuarie - Boboteaza ( Iordanul )
Boboteaza
In suita celor 12 sarbatori importante crestine se numara si Boboteaza (Botezul Domnului), tinuta in fiecare an, in ziua a sasea a lunii ianuarie. Sarbatoarea este menita sa reaminteasca cele petrecute la apa Iordanului, inainte ca Iisus sa paseasca in viata publica, la implinirea varstei de aproximativ 30 de ani. Intrucat in aceasta zi Iisus s-a prezentat pentru prima data in lume, sarbatoarea se mai numeste si Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului. Inca din sec. 3, poate si mai inainte, este semnalat inceputul acesteia. Cert este ca in "Constitutiile Apostolice" Boboteaza figura deja printre sarbatorile crestine, alaturi de Craciun si de Pasti.
In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne...
Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat
Sarbatorita inca de la inceput in ziua de 6 ianuarie, multa vreme impreuna cu Craciunul (lucru ramas pana astazi in practica Bisericii otodoxe ruse, a Bisericii Armene si a celorlalte biserici necalcedoniene), Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat.
Evenimentul Botezului este descris de catre toti evanghelistii. Matei ne relateaza ca Iisus a venit din Galileea la raul Iordan unde boteza Ioan Botezatorul, cerand sa fie si el botezat. Ioan i-a zis: "Eu am trebuinta sa fiu botezat de tine si tu vii la mine" (Matei 3, 14), iar la raspunsul lui Iisus ca asa se cuvine, a fost botezat in cele din urma de catre Ioan. Boboteaza (Botezul Domnului) este o manifestare a celor trei Persoane ale Treimii: Fiul se boteaza in Iordan de catre Ioan, Spiritul Sfant se coboara asupra lui Iisus in chip de porumbel, iar Tatal din cer Il declara ca fiind Fiul sau.
Boboteaza (6 Ianuarie) si cu Sf. Ioan (7 Ianuarie) aproape ca formeaza una si aceeasi sarbatoare. In ajun, preotul sfinteste casele cu apa care a fost sfintita in dimineata aceea dupa Liturghie. Oamenii tin post negru pana ce vine preotul si beau din aceasta apa sfintita. Preotul este precedat de copii imbracati in camasi albe, sunand din clopotei si deschizand calea preotului, strigand Kira Leisa, adica pronuntarea romaneasca a grecescului Kyrie Eleison (Doamne miluieste). Pe langa Troparul Bobotezei, copii canta colinde speciale care descriu minunea care a avut loc la Iordan (Botezul lui Iisus). In ziua aceasta, in afara de preot, nimeni nu se duce colindand din casa in casa.
In ziua de Boboteaza, dupa liturghie, preotul impreuna cu enoriasii fac o procesiune spre un lac, rau sau vreun izvor, pentru slujba Sfintirii Apelor. Cand Troparul Bobotezei incepe, vanatorii si padurarii satului impusca peste ape ca sa alunge duhurile necurate. Astazi, acest obicei a pastrat doar semnificatia festiva a unui foc de artificii, fiind lipsit de simbolism. Daca este frig, se pregateste o cruce de ghiata, pentru a marca locul slujbei si la sfarsit preotul arunca in apa o cruce de lemn, iar feciorii satului se arunca sa o scoata, chiar daca este ger. Se crede ca in ziua aceasta toate apele pamantului sunt sfintite; de aceea femeile nu spala rufe pentru urmatoarele opt zile pana la sfarsitul praznicului.
Boboteaza (Iordanul) - 6 ianuarie: la Boboteaza nu se spala rufe, apa sfintita luata acum are puteri miraculoase, ea nu se strica niciodata. La Boboteaza se sfintesc toate apele, iar preotul se duce la o apa unde va arunca crucea. Mai multi barbati se arunca in apa ca sa o aduca inapoi, iar cel care va scoate crucea din apa va avea noroc tot anul.
Iordanitul femeilor: in satele din nordul tarii, pe vremuri, femeile se adunau in grupuri mari acasa la cineva si duceau alimente si bautura. Dupa ce serveau masa, ele cantau si jucau toata noaptea. Dimineata ieseau pe strada si luau pe sus barbatii care apareau intamplator pe drum, ii luau cu forta la rau amenintandu-i cu aruncatul in apa. Tot acum, in unele regiuni, avea loc integrarea tinerelor neveste in comunitatea femeilor casatorite prin udarea cu apa din fantana sau dintr-un rau. In noaptea de Boboteaza, tinerele fete isi viseaza ursitul. Ele isi leaga pe inelar un fir rosu de matase si o bucatica de busuioc; busuioc se pune si sub perna. Fetele care cad pe gheata in ziua de Boboteaza pot fi sigure ca se vor marita in acel an.
Sfantul Ioan Botezatorul - 7 ianuarie: acest obicei, numit "Udatul Ionilor", are loc in Transilvania si Bucovina. In Bucovina, la portile tuturor care poarta acest nume se pune un brad impodobit, iar acesta da o petrecere cu lautari. In Transilvania cei care poarta acest nume sunt purtati cu mare alai prin sat pana la rau unde sunt botezati/ purificati.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
In suita celor 12 sarbatori importante crestine se numara si Boboteaza (Botezul Domnului), tinuta in fiecare an, in ziua a sasea a lunii ianuarie. Sarbatoarea este menita sa reaminteasca cele petrecute la apa Iordanului, inainte ca Iisus sa paseasca in viata publica, la implinirea varstei de aproximativ 30 de ani. Intrucat in aceasta zi Iisus s-a prezentat pentru prima data in lume, sarbatoarea se mai numeste si Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului. Inca din sec. 3, poate si mai inainte, este semnalat inceputul acesteia. Cert este ca in "Constitutiile Apostolice" Boboteaza figura deja printre sarbatorile crestine, alaturi de Craciun si de Pasti.
In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne...
Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat
Sarbatorita inca de la inceput in ziua de 6 ianuarie, multa vreme impreuna cu Craciunul (lucru ramas pana astazi in practica Bisericii otodoxe ruse, a Bisericii Armene si a celorlalte biserici necalcedoniene), Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat.
Evenimentul Botezului este descris de catre toti evanghelistii. Matei ne relateaza ca Iisus a venit din Galileea la raul Iordan unde boteza Ioan Botezatorul, cerand sa fie si el botezat. Ioan i-a zis: "Eu am trebuinta sa fiu botezat de tine si tu vii la mine" (Matei 3, 14), iar la raspunsul lui Iisus ca asa se cuvine, a fost botezat in cele din urma de catre Ioan. Boboteaza (Botezul Domnului) este o manifestare a celor trei Persoane ale Treimii: Fiul se boteaza in Iordan de catre Ioan, Spiritul Sfant se coboara asupra lui Iisus in chip de porumbel, iar Tatal din cer Il declara ca fiind Fiul sau.
Boboteaza (6 Ianuarie) si cu Sf. Ioan (7 Ianuarie) aproape ca formeaza una si aceeasi sarbatoare. In ajun, preotul sfinteste casele cu apa care a fost sfintita in dimineata aceea dupa Liturghie. Oamenii tin post negru pana ce vine preotul si beau din aceasta apa sfintita. Preotul este precedat de copii imbracati in camasi albe, sunand din clopotei si deschizand calea preotului, strigand Kira Leisa, adica pronuntarea romaneasca a grecescului Kyrie Eleison (Doamne miluieste). Pe langa Troparul Bobotezei, copii canta colinde speciale care descriu minunea care a avut loc la Iordan (Botezul lui Iisus). In ziua aceasta, in afara de preot, nimeni nu se duce colindand din casa in casa.
In ziua de Boboteaza, dupa liturghie, preotul impreuna cu enoriasii fac o procesiune spre un lac, rau sau vreun izvor, pentru slujba Sfintirii Apelor. Cand Troparul Bobotezei incepe, vanatorii si padurarii satului impusca peste ape ca sa alunge duhurile necurate. Astazi, acest obicei a pastrat doar semnificatia festiva a unui foc de artificii, fiind lipsit de simbolism. Daca este frig, se pregateste o cruce de ghiata, pentru a marca locul slujbei si la sfarsit preotul arunca in apa o cruce de lemn, iar feciorii satului se arunca sa o scoata, chiar daca este ger. Se crede ca in ziua aceasta toate apele pamantului sunt sfintite; de aceea femeile nu spala rufe pentru urmatoarele opt zile pana la sfarsitul praznicului.
Boboteaza (Iordanul) - 6 ianuarie: la Boboteaza nu se spala rufe, apa sfintita luata acum are puteri miraculoase, ea nu se strica niciodata. La Boboteaza se sfintesc toate apele, iar preotul se duce la o apa unde va arunca crucea. Mai multi barbati se arunca in apa ca sa o aduca inapoi, iar cel care va scoate crucea din apa va avea noroc tot anul.
Iordanitul femeilor: in satele din nordul tarii, pe vremuri, femeile se adunau in grupuri mari acasa la cineva si duceau alimente si bautura. Dupa ce serveau masa, ele cantau si jucau toata noaptea. Dimineata ieseau pe strada si luau pe sus barbatii care apareau intamplator pe drum, ii luau cu forta la rau amenintandu-i cu aruncatul in apa. Tot acum, in unele regiuni, avea loc integrarea tinerelor neveste in comunitatea femeilor casatorite prin udarea cu apa din fantana sau dintr-un rau. In noaptea de Boboteaza, tinerele fete isi viseaza ursitul. Ele isi leaga pe inelar un fir rosu de matase si o bucatica de busuioc; busuioc se pune si sub perna. Fetele care cad pe gheata in ziua de Boboteaza pot fi sigure ca se vor marita in acel an.
Sfantul Ioan Botezatorul - 7 ianuarie: acest obicei, numit "Udatul Ionilor", are loc in Transilvania si Bucovina. In Bucovina, la portile tuturor care poarta acest nume se pune un brad impodobit, iar acesta da o petrecere cu lautari. In Transilvania cei care poarta acest nume sunt purtati cu mare alai prin sat pana la rau unde sunt botezati/ purificati.
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
STEF30IASI- Mamica cocheta
- Varsta : 46
Re: 6 Ianuarie - Boboteaza ( Iordanul )
Sfintirea caselor de Boboteaza
Incepand cu primele zile ale anului, slujitorii sfintelor altare merg si sfintesc casele oamenilor prin stropire cu apa sfintita si vestesc Botezul lui Hristos.
Sfintirea caselor credinciosilor se face prin stropirea cu aghiasma mare in ajunul Bobotezei si prin slujba sfestaniei ce se savarseste la mutarea in casa noua si care se repeta in fiecare an sau chiar mai des, atunci cand lucrarea raului se face simtita in vreun fel in casa.
Omul este solidar cu tot ceea ce il inconjoara. Pacatele, faradelegile sale intineaza spatiul in care acesta le savarseste sau traieste. Dimpotriva, curatenia vietii lui sfinteste mediul care-l inconjoara. Nu este intamplator faptul ca in popor s-a pastrat zicala: "Omul sfinteste locul".
Apa sfintita de preot poarta in ea puterea curatitoare si sfintitoare a harului dumnezeiesc.
Cand face sfintirea apei, preotul se roaga ca: "apa aceasta sa se sfinteasca cu puterea, cu lucrarea si cu pogorarea Sfantului Duh", "pentru ca sa se pogoare peste ea lucrarea cea curatitoare a Treimii celei mai presus de fire", "pentru ca sa fie tamaduitoare sufletelor si trupurilor si izgonitoare a toata puterea cea potrivnica" si pentru ca "prin gustarea si stropirea cu apa sfintita sa ne trimita Dumnezeu binecuvantarea Sa, care spala intinaciunea patimilor".
Nu trebuie sa uitam ca termenul aghiasma vine de la iazma. In DEX, cuvantul iazma, iezme, cu sensul de "aratare urata si rea, naluca, vedenie", este indicat ca si in DLR, cu etimologie necunoscuta.
Se cere o explicatie in legatura cu sensul cuvantului iasma-iazma, de "aratare urata si rea, naluca, vedenie", contrar sensului originar de "apa sfintita". Explicatia este urmatoarea: atunci cand preotul sfinteste apa, la sfarsit, canta troparul: "Mantuieste, Doamne, poporul Tau, si binecuvinteaza mostenirea Ta, biruinta binecredinciosilor crestini asupra celui potrivnic daruieste, si cu crucea Ta pazeste pe poporul Tau". Cand se canta troparul, preotul stropeste pe credinciosi in cele patru puncte cardinale cu apa sfintita, spre alungarea "celui potrivnic", adica a celui rau, a celui urat, care este naluca, vedenie rea, satana. De la actiunea stropirii cu apa sfintita si rostirea cantarii ei, s-a retinut in popor scopul urmarit prin aiasma - aiazma - iazma, de a alunga "aratarea urata si rea", adica duhul cel rau, satana.
E bine sa stim ca harul lui Dumnezeu vine acolo unde este chemat. Asa ca nu putem pune un semn de egalitate intre apa nesfintita si aghiasma. Nici in cadrul Sfintei Liturghii, harul lui Dumnezeu nu se pogoara peste toata painea care este in biserica, pentru a o preface in Trupul Domnului, ci doar asupra darurilor pregatite special pentru aceasta. Harul lui Dumnezeu se pogoara in timpul slujbei de sfintire a apei doar peste apa pregatita din timp pentru acest lucru si nu peste toata apa care exista in alte locuri. Iata de ce e bine ca omul sa-si deschida casa atunci cand preotul vine sa le sfinteasca, pentru ca sfintirea casei vecinului nu inseamna si sfintirea propriei case.
Incepand cu primele zile ale anului, slujitorii sfintelor altare merg si sfintesc casele oamenilor prin stropire cu apa sfintita si vestesc Botezul lui Hristos.
Sfintirea caselor credinciosilor se face prin stropirea cu aghiasma mare in ajunul Bobotezei si prin slujba sfestaniei ce se savarseste la mutarea in casa noua si care se repeta in fiecare an sau chiar mai des, atunci cand lucrarea raului se face simtita in vreun fel in casa.
Omul este solidar cu tot ceea ce il inconjoara. Pacatele, faradelegile sale intineaza spatiul in care acesta le savarseste sau traieste. Dimpotriva, curatenia vietii lui sfinteste mediul care-l inconjoara. Nu este intamplator faptul ca in popor s-a pastrat zicala: "Omul sfinteste locul".
Apa sfintita de preot poarta in ea puterea curatitoare si sfintitoare a harului dumnezeiesc.
Cand face sfintirea apei, preotul se roaga ca: "apa aceasta sa se sfinteasca cu puterea, cu lucrarea si cu pogorarea Sfantului Duh", "pentru ca sa se pogoare peste ea lucrarea cea curatitoare a Treimii celei mai presus de fire", "pentru ca sa fie tamaduitoare sufletelor si trupurilor si izgonitoare a toata puterea cea potrivnica" si pentru ca "prin gustarea si stropirea cu apa sfintita sa ne trimita Dumnezeu binecuvantarea Sa, care spala intinaciunea patimilor".
Nu trebuie sa uitam ca termenul aghiasma vine de la iazma. In DEX, cuvantul iazma, iezme, cu sensul de "aratare urata si rea, naluca, vedenie", este indicat ca si in DLR, cu etimologie necunoscuta.
Se cere o explicatie in legatura cu sensul cuvantului iasma-iazma, de "aratare urata si rea, naluca, vedenie", contrar sensului originar de "apa sfintita". Explicatia este urmatoarea: atunci cand preotul sfinteste apa, la sfarsit, canta troparul: "Mantuieste, Doamne, poporul Tau, si binecuvinteaza mostenirea Ta, biruinta binecredinciosilor crestini asupra celui potrivnic daruieste, si cu crucea Ta pazeste pe poporul Tau". Cand se canta troparul, preotul stropeste pe credinciosi in cele patru puncte cardinale cu apa sfintita, spre alungarea "celui potrivnic", adica a celui rau, a celui urat, care este naluca, vedenie rea, satana. De la actiunea stropirii cu apa sfintita si rostirea cantarii ei, s-a retinut in popor scopul urmarit prin aiasma - aiazma - iazma, de a alunga "aratarea urata si rea", adica duhul cel rau, satana.
E bine sa stim ca harul lui Dumnezeu vine acolo unde este chemat. Asa ca nu putem pune un semn de egalitate intre apa nesfintita si aghiasma. Nici in cadrul Sfintei Liturghii, harul lui Dumnezeu nu se pogoara peste toata painea care este in biserica, pentru a o preface in Trupul Domnului, ci doar asupra darurilor pregatite special pentru aceasta. Harul lui Dumnezeu se pogoara in timpul slujbei de sfintire a apei doar peste apa pregatita din timp pentru acest lucru si nu peste toata apa care exista in alte locuri. Iata de ce e bine ca omul sa-si deschida casa atunci cand preotul vine sa le sfinteasca, pentru ca sfintirea casei vecinului nu inseamna si sfintirea propriei case.
Maria- Administrator
Re: 6 Ianuarie - Boboteaza ( Iordanul )
ce frumoasa e sarbatoarea asta..oare ce o fi simtit Ioan sa Il boteze pe Insusi Dumnezeu....
teodoraion- Mamica cocheta
- Varsta : 42
Joburi/Distractii : cititul...credinta..copilasii :)
Re: 6 Ianuarie - Boboteaza ( Iordanul )
Datini creştine
Botezul Domnului (Epifania) este primul moment în care Iisus Hristos s-a arătat omenirii ca Fiu al Domnului, atunci când s-a botezat în apa Iordanului. Cu această ocazie, preotul sosește în casele credincioșilor și le purifică, prin stropirea cu agheazmă.
Fetele nemăritate încearcă să fure (de cele mai multe ori preotul le dăruiește) un fir de busuioc din mănunchiul cu care preotul a stropit casa și locatarii ei, pentru că se crede că busuiocul, pus în sân, o va ajuta să își viseze ursitul. Aceasta se va întâmpla doar dacă fata postește în Ajunul Bobotezei și mănâncă o turtă din opt linguri de făină și o lingură de sare, frământată cu doar nouă degete.
Fetele care vor să se mărite fac un mănunchi din busuioc din grădina lor, pe care îl pun sub prag înainte să vină preotul. După ce acesta pleacă, se ia buchetul de sub prag și se pune la oglindă, spundându-se: „câți au trecut în urma preotului, atâția pețitori să aibă fata”.
La țară, în Maramureș, bătrânii spun că nu e bine să arunci gunoiul până nu îți calcă preotul în casă. Dar, dacă o faci imediat după ce a plecat preotul, vei scăpa de toate relele pentru tot anul.
În Bucovina, tinerii satelor umblă pe străzi mascați, ca babe și moșnegi (strămoșii), colindând pe la toate casele, mai ales pe la cele unde locuiesc fete de măritat. Vizita strămoșilor asigură belșug în casă și pețitori mulți fetelor de măritat.
Datini păgâne care au dăinuit până azi
Ziua de 6 ianuarie este propice purificării (credință transmisă de la celți), înlăturării farmecelor și blestemelor; tot acum, la țară se stropesc animalele, grajdurile și grădinile cu agheazmă, pentru a le apăra de rele.
De altfel, în multe sate, femeile fac descântece rostite deasupra apei, care se transmit din generație în generație și diferă de la o gospodărie la alta, pentru ca familia și acareturile să se curețe de farmece și rele și să fie ferite de acestea tot anul.
Vechii greci organizau în această perioadă serbări dedicate zeului Dionysos, la care se bea, însă bărbații și femeile petreceau separat. În zilele noastre, în unele regiuni, imediat după Bobotează, în seara și noaptea de Sf. Ion se organizează petrecerile femeilor măritate, numite Iordănit.
Femeile din sat se adună în număr mare la casa uneia dintre ele și aduc preparate gătite de ele, dar mai ales băutură, multă băutură. În această zi specială, regulile ordinii sătești se suspendă: femeile sunt mai tari decât bărbații, petrec zgomotos, ies pe străzi și iau bărbații pe sus, amenințând că îi aruncă în apă. Bărbații trebuie să se răscumpere, plătind prețul cerut de femei în litri de vin.
Acest obicei amintește de orgiile grecești, organizate în cadru religios, în timpul cărora participanții se lăsau cuprinși de extazul mistic în urma dansurilor și manifestărilor frenetice. A doua zi de dimineață însă totul reintră în normal și nevestele de la țară trebuie și ele să revină în gospodării, reîncepând un nou an de muncă grea.
Așa cum bărbații se adună și petrec la Sf. Ion, poate că n-ar fi rău ca și tu, împreună cu prietenele tale, să încheiați Sărbătorile printr-o petrecere de pomină. Mai ales că urmează o perioadă în care ne vom confrunta cu toții nu doar cu sindromul revenirii din vacanță, dar și cu măsurile severe ale Guvernului... așa că avem nevoie de fiecare strop de bună-dispoziție pe care ni-l putem oferi!
Botezul Domnului (Epifania) este primul moment în care Iisus Hristos s-a arătat omenirii ca Fiu al Domnului, atunci când s-a botezat în apa Iordanului. Cu această ocazie, preotul sosește în casele credincioșilor și le purifică, prin stropirea cu agheazmă.
Fetele nemăritate încearcă să fure (de cele mai multe ori preotul le dăruiește) un fir de busuioc din mănunchiul cu care preotul a stropit casa și locatarii ei, pentru că se crede că busuiocul, pus în sân, o va ajuta să își viseze ursitul. Aceasta se va întâmpla doar dacă fata postește în Ajunul Bobotezei și mănâncă o turtă din opt linguri de făină și o lingură de sare, frământată cu doar nouă degete.
Fetele care vor să se mărite fac un mănunchi din busuioc din grădina lor, pe care îl pun sub prag înainte să vină preotul. După ce acesta pleacă, se ia buchetul de sub prag și se pune la oglindă, spundându-se: „câți au trecut în urma preotului, atâția pețitori să aibă fata”.
La țară, în Maramureș, bătrânii spun că nu e bine să arunci gunoiul până nu îți calcă preotul în casă. Dar, dacă o faci imediat după ce a plecat preotul, vei scăpa de toate relele pentru tot anul.
În Bucovina, tinerii satelor umblă pe străzi mascați, ca babe și moșnegi (strămoșii), colindând pe la toate casele, mai ales pe la cele unde locuiesc fete de măritat. Vizita strămoșilor asigură belșug în casă și pețitori mulți fetelor de măritat.
Datini păgâne care au dăinuit până azi
Ziua de 6 ianuarie este propice purificării (credință transmisă de la celți), înlăturării farmecelor și blestemelor; tot acum, la țară se stropesc animalele, grajdurile și grădinile cu agheazmă, pentru a le apăra de rele.
De altfel, în multe sate, femeile fac descântece rostite deasupra apei, care se transmit din generație în generație și diferă de la o gospodărie la alta, pentru ca familia și acareturile să se curețe de farmece și rele și să fie ferite de acestea tot anul.
Vechii greci organizau în această perioadă serbări dedicate zeului Dionysos, la care se bea, însă bărbații și femeile petreceau separat. În zilele noastre, în unele regiuni, imediat după Bobotează, în seara și noaptea de Sf. Ion se organizează petrecerile femeilor măritate, numite Iordănit.
Femeile din sat se adună în număr mare la casa uneia dintre ele și aduc preparate gătite de ele, dar mai ales băutură, multă băutură. În această zi specială, regulile ordinii sătești se suspendă: femeile sunt mai tari decât bărbații, petrec zgomotos, ies pe străzi și iau bărbații pe sus, amenințând că îi aruncă în apă. Bărbații trebuie să se răscumpere, plătind prețul cerut de femei în litri de vin.
Acest obicei amintește de orgiile grecești, organizate în cadru religios, în timpul cărora participanții se lăsau cuprinși de extazul mistic în urma dansurilor și manifestărilor frenetice. A doua zi de dimineață însă totul reintră în normal și nevestele de la țară trebuie și ele să revină în gospodării, reîncepând un nou an de muncă grea.
Așa cum bărbații se adună și petrec la Sf. Ion, poate că n-ar fi rău ca și tu, împreună cu prietenele tale, să încheiați Sărbătorile printr-o petrecere de pomină. Mai ales că urmează o perioadă în care ne vom confrunta cu toții nu doar cu sindromul revenirii din vacanță, dar și cu măsurile severe ale Guvernului... așa că avem nevoie de fiecare strop de bună-dispoziție pe care ni-l putem oferi!
muraru raluca- Mamica cocheta
- Varsta : 48
Subiecte similare
» Sarbatoritii lunii ianuarie
» 1 Ianuarie - Sfantul Vasile cel Mare
» 7 Ianuarie - Sfantul Ioan Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului
» 30 Ianuarie - Sfintii Trei Ierarhi :Vasile cel Mare , Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
» 1 Ianuarie - Sfantul Vasile cel Mare
» 7 Ianuarie - Sfantul Ioan Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului
» 30 Ianuarie - Sfintii Trei Ierarhi :Vasile cel Mare , Grigorie Teologul si Ioan Gura de Aur
Mamici cochete :: Calendar Crestin-Ortodox, Traditii si Evenimente :: Calendar Crestin-Ortodox, Traditii si Evenimente
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Sam Aug 17, 2019 5:12 pm Scris de DaNuTzA
» cum slabim?
Mier Sept 04, 2013 6:51 pm Scris de adriana
» Sarbatoritii lunii septembrie
Mier Sept 04, 2013 6:48 pm Scris de adriana
» Vizitatori - parerea voastra este importanta pentru noi!
Mier Sept 04, 2013 6:45 pm Scris de adriana
» Stirea zilei(3)
Mier Sept 04, 2013 6:44 pm Scris de adriana
» Ce ii lipseste forumului mamici cochete
Mier Sept 04, 2013 6:40 pm Scris de adriana
» Soacra -soacra poama acra..(3)
Mier Sept 04, 2013 6:39 pm Scris de adriana
» HOROSCOP ZILNIC
Mier Sept 04, 2013 2:00 pm Scris de anka9mai
» Cuvinte din 3 litere!
Mier Sept 04, 2013 3:44 am Scris de DaNuTzA